Kun je je met positieve teksten wel onderscheiden? Moet je niet een beetje prikkelen, plagen, mensen tegen ‘t zere been schoppen om aandacht te krijgen?
Je zou het haast denken hè, als je zo’n beetje rondscrollt door de socials. Hoe provocerender hoe beter, lijkt het motto soms te zijn.
En ja, tuurlijk roept dat meer reacties op. De mensen die het met je eens zijn juichen je toe, en de mensen die het niet met je eens zijn foeteren je uit.
Ga je lekker viral mee 🚀
Maar of het je klanten oplevert?
En of je de wereld nou een tikje gezelliger maakt?
Dat durf ik te betwijfelen 😏
Zelf schrijf ik dus veel liever positieve teksten. Mijn klanten willen dat ook, en komen ook om die reden bij mij.
(Anderen gaan er waarschijnlijk met gierende bandjes vandoor zodra ze m’n website zien 🤪)
En misschien denk jij ook wel: positieve teksten, die zijn toch veel te saai?
Te blije-eierig?
Te zweefteverig?
Mag je allemaal denken, maar ik ben het niet met je eens 😉
Kijk maar eens naar Herman Finkers.
Die is superkomisch, zonder dat het ten koste gaat van een ander. Nou ja, hoogstens van zijn broer 😆.
Hermans teksten zijn grappig en plagerig zonder negatief te zijn. Zelfs over het oersaaie Almelo weet hij nog iets positiefs te zeggen.
Vergelijk dat maar eens met bijvoorbeeld Hans Teeuwen.
Ook grappig, maar wel vaak ten koste van een ander. Veel schurender.
Oké, meestal gewoon grof 🙉😂.
Tuurlijk, ze hebben een andere doelgroep. En allebei een grote schare fans.
Herman Finkers past beter bij mij.
En misschien past Hans Teeuwen beter bij jou.
Maar persoonlijk vind ik de humor van Herman Finkers veel krachtiger. Omdat zijn woorden blijven veel langer in mijn hoofd blijven hangen.
Kijk maar eens naar deze uitspraken:

Zeg het maar eerlijk: je kent er een paar, toch?
Kijk.
En dát is dus uiteindelijk wat je ook met je zakelijke teksten wil bereiken.
Dat ze blijven hangen in de koppies van je lievelingsmensen. Dat jouw woorden zich ergens aan hun hersencellen vastklampen, als koala’s aan een eucalyptusboom. Om dan precies op het moment dat jouw hulp nodig is, weer naar boven te klimmen.
“Oh ja, háár moest ik hiervoor hebben! Wacht, ik neem meteen effe contact op…“
















