Mand? Nee, teksten hoeven écht niet kort-korter-kortst te zijn!
Meneer Mandje ????
Wie kent hem niet?
In copywritersland is de term MAND in ieder geval volledig ingeburgerd.
Zelfs klanten briefen me soms met deze term.
“De inhoud van dit document is goed, maar het moet veel meer mand. Kun jij daarvoor zorgen?”
En dan weet ik precies wat me te doen staat.
(Lekker mand wel, zo’n briefing ????)
Heb je nu geen idéé waar ik het over heb?
Kijk dan even naar onderstaand filmpje. Grappigste 49 seconden van je dag én je snapt eindelijk waar iedereen het over heeft als er weer eens ‘mand!’ geschreeuwd wordt ????).
Mand is namelijk het mantra van veel copywriters, tekstschrijvers en marketeers.
“Mensen lezen niet, dus je teksten moeten kort-korter-kortst zijn.”
????
Hoe grappig ik Meneer Mandje ook vind, en hoe belangrijk het ook is om je tekst van onnodige blabla te ontdoen… met dat kort-korter-kortst ben ik het dus absoluut niet eens.
Kijk.
Het is natuurlijk makkelijker om de aandacht vast te houden als je bericht kort is.
Maar je hebt ook gewoon een verhaal te vertellen.
Waar het om gaat is of je dat verhaal op een pakkende manier weet te vertellen.
Als dát lukt, hangen mensen aan je lippen tot het einde van je tekst. (Mensen bingen ook tig seizoenen Downton Abbey en Game of Thrones, tenslotte).
Maar is je tekst saai? Dan haken mensen binnen no time af.
Lang is oké. Saai is killing ☠️
Maak je dus niet direct druk om de lengte van je tekst. Kijk liever kritisch of-ie boeiend genoeg is:
???? Is je kop zó nieuwsgierigmakend dat mensen wel móeten klikken op ‘lees meer’?
???? Heb je je tekst zó opgebouwd dat mensen steeds verder het verhaal ingezogen worden?
???? Is de inhoud zó interessant (en relevant) dat mensen je tekst van A tot Z willen oppeuzelen?
???? En heb je je woorden zó geschreven dat lezers aan je lippen hangen?
Publiceren maar ????????
—
PS. 4 x nee als antwoord? Ik leer je met liefde hoe je teksten schrijft die de aandacht van je lezer wél pakken en vasthouden. Check vooral even m’n copycoachingtraject voor zzp’ers of voor marketeers.