Heldere teksten? Niet nodig, want we zijn B2B

20 apr 2022 | Marketing, Schrijftips

Ik werkte ooit met een hoge pief binnen mijn bedrijf aan een nieuwe website + e-commerceplatform. Die ‘pief’ was echt een enorme slimmerik en had verschrikkelijk goede dingen voor het bedrijf gedaan. Niks dan respect dus voor deze man.

Maar ja. Al ben je de koningin van Engeland, ik ben nooit te beroerd om de discussie met je aan te gaan als ik denk dat iets anders moet. Dat je betere resultaten bereikt als je het anders aanpakt.

En zéker op het gebied van commerciële teksten ga ik een discussie niet uit de weg. Want ik weet dat ik daar een andere kijk op heb dan veel managers en directeuren uit het bedrijfsleven. Veel websites leveren daar ook direct bewijs van (and that’s not a good thing 🙄).

En ook in deze situatie was er werk aan de winkel.
Wat was het geval?

Net als veel collega-directeuren vond deze meneer dat prettig leesbare teksten geen noodzaak waren. De (stok)oude teksten mochten zó worden overgeheveld van de oude naar de nieuwe site, vond hij. En hij sprak daarbij de legendarische woorden: “Want we zijn B2B”.

Gloep. Ik verslikte me bijna in mijn thee.

Oké, dus omdat je je op bedrijven richt mogen je teksten saai of ingewikkeld zijn? Gortdroog of ellenlang? Vol jargon en onleesbare zinnen?En is dat dan omdat je tegen een bedrijf praat? Tegen de muren van het pand of zo? Of tegen een stelletje machines? In plaats van tegen mensen?

Dat vroeg ik uiteraard niet op die manier, zo’n lefgozert ben ik nu ook weer niet😉.
Ik dacht het stiekem wel, maar ik heb hem er op een iets professionelere manier op gewezen dat er bij bedrijven óók gewoon mensen werken. Mensen die krap in hun tijd zitten en geen onnodige energie willen verspillen aan een kurkdroge, saaie tekst. Mensen die ’s avonds ook lekker op CoolBlue, Funda of Bol zitten te neuzen en daar verwend worden met de lekkerste copy. En die dat dús ook verwachten van de partijen met wie ze zaken doen. Ook hun websites moeten helder, duidelijk en makkelijk leesbaar zijn.

Mijn directeur was helaas niet uniek in zijn aanname dat in B2B geen lekker leesbare teksten nodig zijn.
Ik zie dit bij veel bedrijven fout gaan. En daar zitten vaak allerlei aannames achter:

  • We richten ons op directeuren dus we schrijven moeilijke woorden, want dan zien ze dat wij superslim zijn
  • Onze doelgroep is heel conservatief, dus we praten deftig
  • Onze doelgroep is hoogopgeleid, dus ellenlange teksten vol jargon en moeilijke woorden zijn geen probleem

Sorry, maar dat is dus wél een probleem.

Níemand wil een tekst lezen waar je keihard over na moet denken. Niemand wil door moeilijke, veel te lange zinnen worstelen. Dat is pure energie- en tijdverspilling, en onze levens zijn druk genoeg.

Ik zal je een geheimpje verklappen….. ook B2B-klanten zijn nét mensen! 😉

Dus wil je dat je teksten gelezen worden, zorg dan dat ze aantrekkelijk zijn om te lezen. Helder, positief, goed te begrijpen. Nee, geen jip-en-janneke-taal, dat hoeft heus niet. Maar wel goed leesbaar. Goed opgebouwd, aantrekkelijk opgemaakt, met voldoende witregels en subkoppen. En geschreven alsof je tegen iemand praat; niet als een lesje ‘kijk eens hoe intelligent ik ben, ik ken allemaal moeilijke woorden’.

Door heldere teksten te schrijven, toon je respect aan je lezer en zijn of haar tijd. En daarmee bouw je aan diens respect voor en vertrouwen in jou. En dáár gaat het uiteindelijk om, want zonder vertrouwen geen business.

Ik wist mijn directeur te overtuigen. Of misschien werd-ie een beetje bang voor me 😅, want door zo’n opmerking gaat er direct een vuur in mij branden. En krijg ik de neiging om met een grote megafoon door het hele bedrijfsleven te toeteren:

“Lieve mensen, ook zakelijke teksten mogen sprankelen!”

Echt: de wereld wordt een stuk relaxter als iedereen op een lichte, heldere, positieve manier communiceert. Ook in het bedrijfsleven. Laat die neiging om ingewikkeld te doen maar varen, en wees concreet en duidelijk.  Laat de persoonlijkheid van je bedrijf ook gewoon lekker zien. (Tenzij je met een ongelooflijk chagrijnige club mensen werkt – mij niet bellen dan😉).

Maar werk je bij een fantastisch bedrijf dat de wereld iets moois te bieden heeft? Show it in je copy en je content! Dan trek je namelijk ook de klanten aan waarmee het leuk is om samen te werken. Geen saaie donders, maar gedreven mensen die het beste uit hun bedrijf willen halen en die voelen dat ze jou daarbij nodig hebben.

En vind je het lastig om zulke teksten te schrijven? Lukt het je niet om je verhaal op een heldere, positieve manier uit je pen of toetsenbord te laten rollen?

Laat mij je daar dan bij helpen. Ik tover graag een beetje zon in je copy!

Je las een blog van mij, Annelies. (Wie?!)

Copycoach, communicatiestrateeg en flauwe-woordgrapjes-lover. Tovert je saaie of moeilijke teksten om in #tekstenwaarjeblijvanwordt, want saaie teksten zijn er al genoeg. En daar wordt geen mens én geen merk beter van. Dus wil jij je teksten meer laten shinen? Mail me!

Claartje blij door zakelijk tekenen

Hi, ik ben Annelies

Copycoach, communicatiestrateeg en (eind)redacteur voor bedrijven die online net zo inspirerend willen zijn als in het echt, zodat ze de allerleukste klanten en sollicitanten aantrekken.

Lees je gewoon lekker verder?

Persoonlijk Schrijftips

Typfouten, spelfouten, grapjes en augurken

Ik spotte een grappige taalfout, schreef er een post over en haalde me daarmee een hoop zuurpruimen en augurken op de hals. Het was namelijk geen taalfout en hoe belachelijk was het dat ik dat als tekstschrijver niet wist?? Zo werd een grappige post ineens een uitgebreid blog. Lees je hier.

Boekentips

Recensie – Het meisje dat verdween

“Ik word bang van de titel van jouw boek,” zei mijn dochter. En terecht. Wat een horror moet het zijn, als je dochtertje zomaar verdwijnt. De dochter die je probeert te redden, maar die verraden wordt en moederziel alleen aan de nazi’s wordt overgedragen. Waargebeurd en afschuwelijk verhaal, maar wel een absolute aanrader om dit boek te lezen.

Boekentips
Sfeerbeeld bij blog over boekentips - Je ziet een stapeltje boeken op het strand liggen.

So many books, so little time

Er zijn meer mooie boeken geschreven dan je óóit kunt lezen in de (hopelijk) 100 jaar die je op de wereld bent. Daarom deel ik hier vanaf nu weer vaker mijn mening over de boeken die ik las. Zodat jij de pareltjes eruit kan vissen en de tegenvallers lekker kunt overslaan 😉.

Persoonlijk

Taalnazi of gebrek aan modegevoel?

Mode. Ik ben er niet zo goed in. Als iets net in de mode komt, vind ik het meestal lelijk. Tegen de tijd dat het weer uit de mode raakt, denk ik: hmm… zal ik het dan toch maar eens proberen? Heb ik misschien ook met taal...? Of ben ik gewoon een ouderwetse taalnazi? 😅

Boekentips

Recensie – De vrouw die een jaar in bed ging liggen

Ik dacht dat De vrouw die een jaar in bed ging liggen ook waargebeurd was. Een volmaakte huisvrouw die dodelijk vermoeid raakt van altijd maar voor anderen zorgen en zelf ergens op het tweede plan blijven. Ik kon me wel iets voorstellen bij die moeheid 😉. 't Bleek fictie, wat even een tegenvaller was. Maar algauw werd het verhaal zó absurd dat ik toch graag wilde weten waar dit in vredesnaam zou eindigen!

Boekentips Marketing Zonnige teksten

Boeken die ik verslond in februari

Aangezien er nog ruim 300 ‘gewone’ leesboeken op mijn tbr-lijst staan en bijna 150 businessboeken, probeer ik m’n leestempo weer wat op te voeren. In februari las ik 4 boeken. Waaronder een onwijze must-read voor contentmarketeers én een boek met de allerprachtigste vervloekingen #zinnenliefde

Boekentips

Recensie – Mam, ik bel je zo terug

“Mam, ik bel je zo terug”. Hoe vaak heb ik dat zelf niet tegen mijn moeder gezegd? Maar in het geval van Nadine was het de laatste zin ooit die ze tegen haar moeder zei. Een paar minuten later was ze dood. Vermoord door haar ex. Ik las het boek om te lezen hoe het zover kon komen en welke impact het had op het leven van haar familie. Zeer indrukwekkend!