Deze 3 businessboeken verrasten mij het meest in 2022

12 jan 2023 | Boekentips

In 2022 las ik ruim 50 boeken โ€“ zowel fictie als businessboeken โ€“ en toch werd mijn nog-te-lezen-boekenlijst alleen maar langer. So many books, so little time! Ook in 2023 wil ik dus weer een berg boeken gaan lezen.

Heb jij nou ook zoโ€™n ellenlange tbr-lijst? Lees dan welke businessboeken mij in 2022 het meest verrasten. Kun je daarmee beginnen ๐Ÿ˜‰

En las jij onlangs een boek dat je een absolute must-read vond? Let me know! Zet ik die op mijn lijstje voor 2023 ๐Ÿ˜Š. 

Content Fortress

Het meest verrassende boek las ik al meteen in januari: Content Fortress van Martin Huntbach en Lyndsay Cambridge. Dit boek was een gouden tip van Renske Holwerda en ik vond het echt fantastisch! Het boek leert je hoe je je contentmarketing zo kunt inzetten dat je niet alleen je ideale klanten aantrekt, maar ook je niet-ideale klanten afstoot.

Dit boek leverde me een paar waardevolle dingen op:

  • Een hele hoop inzichten over contentmarketing
  • Een methode die ik ook in mijn eigen contenttrajecten met klanten kan verweven
  • Een enorme stoot energie om met mijn eigen content aan de slag te gaan!

Slimme methode voor goede contentmarketing

De gedachte achter de contentfort-methode is dat je met je content een stevig fort om je business kan bouwen, zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Zonder klanten die je energie en tijd opslurpen, en mรฉt de klanten waar je energie van krijgt. Een fort met stevige muren die โ€˜de vijandโ€™ buiten houden, en met een mooie ophaalbrug die je alleen neerlaat voor je droomklanten.

Elk stuk content dat je creรซert, vormt een bouwsteen voor jouw fort. En in de ogen van Huntbach & Cambridge steunt zoโ€™n fort op 8 stevige pijlers:

  • Repelling content
  • Attracting content
  • Sales content
  • Pricing content
  • Guiding content
  • Process content
  • Culture content
  • Opinion content

De grote truc voor goede contentmarketing? Bouw elke pijler stevig op met ijzersterke content.

Foto van businessboek Content Fortress en een kop cappuccino erbij

Hoe je dat doet staat superduidelijk uitgelegd in dit boek, dat heerlijk snackable is geschreven: korte hoofdstukken, duidelijke structuur, vlotte schrijfstijl en boordevol grapjes. Ik wil nog een samenvatting schrijven met de belangrijkste learnings. Maar je kan het natuurlijk ook gewoon meteen bestellen. Krijg je geen spijt van!

They ask, you answer

Het voorwoord van Content Fortress is geschreven door Marcus Sheridan. Hij schreef op zijn beurt het boek They ask, you anwer, en ook dit boek is wat mij betreft een must-read voor iedereen die iets met contentmarketing doet. Wat zeg ik? Een must-read voor alle marketeers die met eerlijke, รฉcht waardevolle content aan hun merk willen bouwen.

De kernboodschap van dit boek: wil je aan je merk bouwen en je business laten groeien door middel van contentmarketing? Alles draait om het vertrouwen van de koper winnen, en dat doe je door (eerlijk!) antwoord te geven op alle vragen die je klanten en prospects aan je stellen. En ja, dat betekent รณรณk eerlijk zijn over je prijzen en je concurrentie. Spannend? Zeker! De moeite waard? Hell yeah!

Sheridan beschrijft in dit boek precies wat je te doen staat om echte waarde te bieden met je content en daarmee het vertrouwen van kopers te winnen. Ook van They ask, you answer wil ik nog een samenvatting maken. Maar ook voor dit boek geldt: je kunt het misschien beter zelf kopen. Iedere cent waard, pinky promise!

Magie in al je communicatie

Dit boek van Bas Mouton is al wat ouder (2015), maar ik vond dit echt een grote verrassing. Je leert hiermee op een magische manier te communiceren, zodat je je publiek รฉcht raakt en mensen ook echt tot actie overgaan.

Een goed verhaal kan het leven van de spreker en de wereld van het publiek veranderen, dat is het uitgangspunt van Mouton. Magische communicatie, noemt hij dat. In dit boek geeft hij een aantal eigenlijk heel eenvoudige en tegelijk briljante tips om magie in al je communicatie te brengen.

Zijn formule hiervoor klinkt heel simpel: IK zeg IETS tegen JOU.

Wil je je publiek รฉcht raken, dan moet je mรฉรฉr van al deze 3 elementen in je verhaal verwerken. Meer ik, meer iets, meer jou.

to vHoe je dat doet legt hij heel helder uit, met duidelijke voorbeelden en humor. En hoewel de formule hartstikke simpel klinkt, bevatte dit boek voor mij echt een paar eyeopeners en mooie inzichten. Bovendien is het heerlijk geschreven, hij practiset absoluut wat hij preacht!

Wil je ook magie in al je communicatie brengen, zodat je verhaal รฉcht goed overkomt en mensen overgaan tot de door jou gewenste actie? Lees dan vooral dit boek!

Ik ben superbenieuwd wat voor jou de meest verrassende boeken van 2022 waren. Welk boek moet ik volgens jou absoluut op mijn lijstje zetten en zo snel mogelijk lezen?

Dit boek lees ik op dit moment!

Story Brand – Donald Miller

Om je bedrijf te laten groeien, is 1 ding essentieel: je boodschap moet helder zijn. Je klanten willen precies snappen wat jouw toegevoegde waarde is. Welk probleem los je op? Waarom zal dat hun leven verbeteren? Dat moet je duidelijk kunnen vertellen. Het Story Brand-framework helpt je om die heldere boodschap te ontwikkelen. Een must-read voor copywriters en contentmarketeers!

Je koopt hem hier bij bol.com*.

*Oh ja trouwens, die linkjes naar Bol.com enzo zijn allemaal affiliate links. Dat betekent dat ik een kleine bijdrage van Bol.com, Managementboek.nl of Amazon ontvang als jij via mijn link dit boek koopt. Jij betaalt geen cent extra!

Je las een blog van mij, Annelies. (Wie?!)

Copycoach, communicatiestrateeg en liefhebber van mooie zinnen en flauwe woordgrapjes. Schrijft #tekstenwaarjeblijvanwordt, want saaie teksten zijn er al genoeg. En daar wordt geen mens รฉn geen merk beter van. Dus wil jij je teksten meer laten shinen? Stuur me een berichtje!

Claartje blij door zakelijk tekenen

Hi, ik ben Annelies

Copycoach, communicatiestrateeg en (eind)redacteur voor bedrijven die online net zo inspirerend willen zijn als in het echt, zodat ze de allerleukste klanten en sollicitanten aantrekken.

Fan van boekentips? Lees verder!

Boekentips

Recensie โ€“ Mam, ik bel je zo terug

โ€œMam, ik bel je zo terugโ€. Hoe vaak heb ik dat zelf niet tegen mijn moeder gezegd? Maar in het geval van Nadine was het de laatste zin ooit die ze tegen haar moeder zei. Een paar minuten later was ze dood. Vermoord door haar ex. Ik las het boek om te lezen hoe het zover kon komen en welke impact het had op het leven van haar familie. Zeer indrukwekkend!

Boekentips

Recensie – De waterdanser

Oprah Winfrey vond De waterdanser een van de beste boeken die ze ooit gelezen had. โ€˜Ik was compleet in de ban,โ€™ zei ze. Meer aanmoediging heb ik niet nodig om een boek direct te gaan lezen.

Boekentips

Recensie โ€“ Kut kanker!

Veertien keer kanker krijgen en dan zรณ positief blijvenโ€ฆ Iedere keer als ik Bibian Mentel op tv zie ben ik weer totaal ondersteboven van haar mentale veerkracht. Haar โ€˜mentelityโ€™. Daar wilde ik meer van weten, en dus las ik haar boek.

Boekentips

Deze boeken las ik tijdens mijn vakantie

Vakantie is voor mij hรฉt moment om even grandioos boeken te bingen. Dat lukte dit jaar ook weer best aardig, ook al waren we met 9 man op vakantie en gingen alle avonden 'op' aan spelletjes en wijntjes drinken. Maar overdagโ€ฆ bij het zwembadโ€ฆ ja, daar genoot ik met...

Boekentips

Jij bent een badass

Wat een heerlijk boek! Het bruist van de energie die via mijn ogen zo in mijn hoofd en lijf terechtkwam terwijl ik het boek las. Jen Sincero heeft een supervlotte, heerlijk lompe recht-door-zee-schrijfstijl die me regelmatig hardop deed lachen. Maar intussen vertelt ze wel steengoede dingen. Lees maar!

Boekentips

Recensie – Ik kan er nรฉt niet bij

Drie keer was ik zwanger. En drie keer maakte ik me flink zorgen of het kindje wel gezond zou zijn. Dar waren ze allemaal, gelukkig. Maar Sander Verheijen en zijn vrouw Jip hadden โ€˜pechโ€™. In Ik kan er nรฉt niet bij beschrijft hij op een prachtige manier hoe hun leven verandert als blijkt dat hun ogenschijnlijk gezonde tweelingzoons allebei een flinke handicap hebben.

Boekentips

Deze boeken las ik in april

Ik deel graag over boeken waar ik blij van werd. Maar in april las ik er ook een paar met thema's als erfelijke alzheimer en kindermishandeling. Niks vrolijks aan, maar tรณch aanraders.

Boekentips

Recensie – Wen er maar aan

Als je keihard wil lachen, moet je dit boek van Maike Meijer lezen (je kent haar misschien wel van Toren C). Met teksten als 'zo'n honger dat ik kwijlend naar mijn flosdraad kijk of er nog iets aanhangt wat ik kan verorberen' en met tekeningen erbij die minstens zo hilarisch zijn. Lezen hoor!

Boekentips

Recensie – De verwarde cavia

Ik ben fan van Paulien Cornelisse. Als ik haar zie moet ik al lachen, ze praat zo heerlijk onderkoeld. Ook haar boeken vind ik enorm grappig, en dan met name Taal is zeg maar echt mijn ding. Ik was dus ook erg benieuwd naar De verwarde cavia. De titel klonk mij wel wat bizar in de oren. Net als het plot: een cavia die op de afdeling communicatie werkt?! Lees hier of dit boek zo leuk was als ik hoopte.

Boekentips Marketing Zonnige teksten

Boeken die ik verslond in februari

Aangezien er nog ruim 300 โ€˜gewoneโ€™ leesboeken op mijn tbr-lijst staan en bijna 150 businessboeken, probeer ik mโ€™n leestempo weer wat op te voeren. In februari las ik 4 boeken. Waaronder een onwijze must-read voor contentmarketeers รฉn een boek met de allerprachtigste vervloekingen #zinnenliefde

Boekentips

Recensie – Selma

De ondertitel van het boek Selma van Carolijn Visser trok meteen mijn aandacht: Aan Hitler ontsnapt, gevangene van Mao. Hoeveel tegenslag kun je hebben in je leven? Het boek won in 2017 de Libris Geschiedenis Prijs, dus dit moest natuurlijk gelezen worden.