Deze 3 businessboeken verrasten mij het meest in 2022

12 jan 2023 | Boekentips

In 2022 las ik ruim 50 boeken – zowel fictie als businessboeken – en toch werd mijn nog-te-lezen-boekenlijst alleen maar langer. So many books, so little time! Ook in 2023 wil ik dus weer een berg boeken gaan lezen.

Heb jij nou ook zo’n ellenlange tbr-lijst? Lees dan welke businessboeken mij in 2022 het meest verrasten. Kun je daarmee beginnen 😉

En las jij onlangs een boek dat je een absolute must-read vond? Let me know! Zet ik die op mijn lijstje voor 2023 😊. 

Content Fortress

Het meest verrassende boek las ik al meteen in januari: Content Fortress van Martin Huntbach en Lyndsay Cambridge. Dit boek was een gouden tip van Renske Holwerda en ik vond het echt fantastisch! Het boek leert je hoe je je contentmarketing zo kunt inzetten dat je niet alleen je ideale klanten aantrekt, maar ook je niet-ideale klanten afstoot.

Dit boek leverde me een paar waardevolle dingen op:

  • Een hele hoop inzichten over contentmarketing
  • Een methode die ik ook in mijn eigen contenttrajecten met klanten kan verweven
  • Een enorme stoot energie om met mijn eigen content aan de slag te gaan!

Slimme methode voor goede contentmarketing

De gedachte achter de contentfort-methode is dat je met je content een stevig fort om je business kan bouwen, zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Zonder klanten die je energie en tijd opslurpen, en mét de klanten waar je energie van krijgt. Een fort met stevige muren die ‘de vijand’ buiten houden, en met een mooie ophaalbrug die je alleen neerlaat voor je droomklanten.

Elk stuk content dat je creëert, vormt een bouwsteen voor jouw fort. En in de ogen van Huntbach & Cambridge steunt zo’n fort op 8 stevige pijlers:

  • Repelling content
  • Attracting content
  • Sales content
  • Pricing content
  • Guiding content
  • Process content
  • Culture content
  • Opinion content

De grote truc voor goede contentmarketing? Bouw elke pijler stevig op met ijzersterke content.

Foto van businessboek Content Fortress en een kop cappuccino erbij

Hoe je dat doet staat superduidelijk uitgelegd in dit boek, dat heerlijk snackable is geschreven: korte hoofdstukken, duidelijke structuur, vlotte schrijfstijl en boordevol grapjes. Ik wil nog een samenvatting schrijven met de belangrijkste learnings. Maar je kan het natuurlijk ook gewoon meteen bestellen. Krijg je geen spijt van!

They ask, you answer

Het voorwoord van Content Fortress is geschreven door Marcus Sheridan. Hij schreef op zijn beurt het boek They ask, you anwer, en ook dit boek is wat mij betreft een must-read voor iedereen die iets met contentmarketing doet. Wat zeg ik? Een must-read voor alle marketeers die met eerlijke, écht waardevolle content aan hun merk willen bouwen.

De kernboodschap van dit boek: wil je aan je merk bouwen en je business laten groeien door middel van contentmarketing? Alles draait om het vertrouwen van de koper winnen, en dat doe je door (eerlijk!) antwoord te geven op alle vragen die je klanten en prospects aan je stellen. En ja, dat betekent óók eerlijk zijn over je prijzen en je concurrentie. Spannend? Zeker! De moeite waard? Hell yeah!

Sheridan beschrijft in dit boek precies wat je te doen staat om echte waarde te bieden met je content en daarmee het vertrouwen van kopers te winnen. Ook van They ask, you answer wil ik nog een samenvatting maken. Maar ook voor dit boek geldt: je kunt het misschien beter zelf kopen. Iedere cent waard, pinky promise!

Magie in al je communicatie

Dit boek van Bas Mouton is al wat ouder (2015), maar ik vond dit echt een grote verrassing. Je leert hiermee op een magische manier te communiceren, zodat je je publiek écht raakt en mensen ook echt tot actie overgaan.

Een goed verhaal kan het leven van de spreker en de wereld van het publiek veranderen, dat is het uitgangspunt van Mouton. Magische communicatie, noemt hij dat. In dit boek geeft hij een aantal eigenlijk heel eenvoudige en tegelijk briljante tips om magie in al je communicatie te brengen.

Zijn formule hiervoor klinkt heel simpel: IK zeg IETS tegen JOU.

Wil je je publiek écht raken, dan moet je méér van al deze 3 elementen in je verhaal verwerken. Meer ik, meer iets, meer jou.

to vHoe je dat doet legt hij heel helder uit, met duidelijke voorbeelden en humor. En hoewel de formule hartstikke simpel klinkt, bevatte dit boek voor mij echt een paar eyeopeners en mooie inzichten. Bovendien is het heerlijk geschreven, hij practiset absoluut wat hij preacht!

Wil je ook magie in al je communicatie brengen, zodat je verhaal écht goed overkomt en mensen overgaan tot de door jou gewenste actie? Lees dan vooral dit boek!

Ik ben superbenieuwd wat voor jou de meest verrassende boeken van 2022 waren. Welk boek moet ik volgens jou absoluut op mijn lijstje zetten en zo snel mogelijk lezen?

Dit boek lees ik op dit moment!

Story Brand – Donald Miller

Om je bedrijf te laten groeien, is 1 ding essentieel: je boodschap moet helder zijn. Je klanten willen precies snappen wat jouw toegevoegde waarde is. Welk probleem los je op? Waarom zal dat hun leven verbeteren? Dat moet je duidelijk kunnen vertellen. Het Story Brand-framework helpt je om die heldere boodschap te ontwikkelen. Een must-read voor copywriters en contentmarketeers!

Je koopt hem hier bij bol.com*.

*Oh ja trouwens, die linkjes naar Bol.com enzo zijn allemaal affiliate links. Dat betekent dat ik een kleine bijdrage van Bol.com, Managementboek.nl of Amazon ontvang als jij via mijn link dit boek koopt. Jij betaalt geen cent extra!

Je las een blog van mij, Annelies. (Wie?!)

Copycoach, communicatiestrateeg en flauwe-woordgrapjes-lover. Tovert je saaie of moeilijke teksten om in #tekstenwaarjeblijvanwordt, want saaie teksten zijn er al genoeg. En daar wordt geen mens én geen merk beter van. Dus wil jij je teksten meer laten shinen? Mail me!

Claartje blij door zakelijk tekenen

Hi, ik ben Annelies

Copycoach, communicatiestrateeg en (eind)redacteur voor bedrijven die online net zo inspirerend willen zijn als in het echt, zodat ze de allerleukste klanten en sollicitanten aantrekken.

Fan van boekentips? Lees verder!

Boekentips

Recensie – Mam, ik bel je zo terug

“Mam, ik bel je zo terug”. Hoe vaak heb ik dat zelf niet tegen mijn moeder gezegd? Maar in het geval van Nadine was het de laatste zin ooit die ze tegen haar moeder zei. Een paar minuten later was ze dood. Vermoord door haar ex. Ik las het boek om te lezen hoe het zover kon komen en welke impact het had op het leven van haar familie. Zeer indrukwekkend!

Boekentips

Recensie – Het meisje dat verdween

“Ik word bang van de titel van jouw boek,” zei mijn dochter. En terecht. Wat een horror moet het zijn, als je dochtertje zomaar verdwijnt. De dochter die je probeert te redden, maar die verraden wordt en moederziel alleen aan de nazi’s wordt overgedragen. Waargebeurd en afschuwelijk verhaal, maar wel een absolute aanrader om dit boek te lezen.

Boekentips

Recensie – Selma

De ondertitel van het boek Selma van Carolijn Visser trok meteen mijn aandacht: Aan Hitler ontsnapt, gevangene van Mao. Hoeveel tegenslag kun je hebben in je leven? Het boek won in 2017 de Libris Geschiedenis Prijs, dus dit moest natuurlijk gelezen worden.

Boekentips Marketing Zonnige teksten

Boeken die ik verslond in februari

Aangezien er nog ruim 300 ‘gewone’ leesboeken op mijn tbr-lijst staan en bijna 150 businessboeken, probeer ik m’n leestempo weer wat op te voeren. In februari las ik 4 boeken. Waaronder een onwijze must-read voor contentmarketeers én een boek met de allerprachtigste vervloekingen #zinnenliefde

Boekentips

Recensie – De vrouw die een jaar in bed ging liggen

Ik dacht dat De vrouw die een jaar in bed ging liggen ook waargebeurd was. Een volmaakte huisvrouw die dodelijk vermoeid raakt van altijd maar voor anderen zorgen en zelf ergens op het tweede plan blijven. Ik kon me wel iets voorstellen bij die moeheid 😉. 't Bleek fictie, wat even een tegenvaller was. Maar algauw werd het verhaal zó absurd dat ik toch graag wilde weten waar dit in vredesnaam zou eindigen!

Boekentips

Recensie – Kut kanker!

Veertien keer kanker krijgen en dan zó positief blijven… Iedere keer als ik Bibian Mentel op tv zie ben ik weer totaal ondersteboven van haar mentale veerkracht. Haar ‘mentelity’. Daar wilde ik meer van weten, en dus las ik haar boek.

Boekentips
Sfeerfoto van een stapeltje boeken voor een blauwe muur

Boekentips – februari 2024

Deze boeken las ik in februari.
Niet zo'n mooi lang lijstje als in januari, maar ja, toen had ik een week kerstvakantie. Maar ik las wél een paar prachtige boeken, dus lees toch maar even verder 😇

Boekentips

Jij bent een badass

Wat een heerlijk boek! Het bruist van de energie die via mijn ogen zo in mijn hoofd en lijf terechtkwam terwijl ik het boek las. Jen Sincero heeft een supervlotte, heerlijk lompe recht-door-zee-schrijfstijl die me regelmatig hardop deed lachen. Maar intussen vertelt ze wel steengoede dingen. Lees maar!

Boekentips
Sfeerbeeld bij blog over boekentips - Je ziet een stapeltje boeken op het strand liggen.

So many books, so little time

Er zijn meer mooie boeken geschreven dan je óóit kunt lezen in de (hopelijk) 100 jaar die je op de wereld bent. Daarom deel ik hier vanaf nu weer vaker mijn mening over de boeken die ik las. Zodat jij de pareltjes eruit kan vissen en de tegenvallers lekker kunt overslaan 😉.

Boekentips

Recensie – De verwarde cavia

Ik ben fan van Paulien Cornelisse. Als ik haar zie moet ik al lachen, ze praat zo heerlijk onderkoeld. Ook haar boeken vind ik enorm grappig, en dan met name Taal is zeg maar echt mijn ding. Ik was dus ook erg benieuwd naar De verwarde cavia. De titel klonk mij wel wat bizar in de oren. Net als het plot: een cavia die op de afdeling communicatie werkt?! Lees hier of dit boek zo leuk was als ik hoopte.