In 2022 las ik ruim 50 boeken – zowel fictie als businessboeken – en toch werd mijn nog-te-lezen-boekenlijst alleen maar langer. So many books, so little time! Ook in 2023 wil ik dus weer een berg boeken gaan lezen.
Heb jij nou ook zo’n ellenlange tbr-lijst? Lees dan welke businessboeken mij in 2022 het meest verrasten. Kun je daarmee beginnen ????
En las jij onlangs een boek dat je een absolute must-read vond? Let me know! Zet ik die op mijn lijstje voor 2023 ????.
Content Fortress
Het meest verrassende boek las ik al meteen in januari: Content Fortress van Martin Huntbach en Lyndsay Cambridge. Dit boek was een gouden tip van Renske Holwerda en ik vond het echt fantastisch! Het boek leert je hoe je je contentmarketing zo kunt inzetten dat je niet alleen je ideale klanten aantrekt, maar ook je niet-ideale klanten afstoot.
Dit boek leverde me een paar waardevolle dingen op:
- Een hele hoop inzichten over contentmarketing
- Een methode die ik ook in mijn eigen contenttrajecten met klanten kan verweven
- Een enorme stoot energie om met mijn eigen content aan de slag te gaan!
Slimme methode voor goede contentmarketing
De gedachte achter de contentfort-methode is dat je met je content een stevig fort om je business kan bouwen, zodat je kunt ondernemen op jouw voorwaarden. Zonder klanten die je energie en tijd opslurpen, en mét de klanten waar je energie van krijgt. Een fort met stevige muren die ‘de vijand’ buiten houden, en met een mooie ophaalbrug die je alleen neerlaat voor je droomklanten.
Elk stuk content dat je creëert, vormt een bouwsteen voor jouw fort. En in de ogen van Huntbach & Cambridge steunt zo’n fort op 8 stevige pijlers:
- Repelling content
- Attracting content
- Sales content
- Pricing content
- Guiding content
- Process content
- Culture content
- Opinion content
De grote truc voor goede contentmarketing? Bouw elke pijler stevig op met ijzersterke content.

Hoe je dat doet staat superduidelijk uitgelegd in dit boek, dat heerlijk snackable is geschreven: korte hoofdstukken, duidelijke structuur, vlotte schrijfstijl en boordevol grapjes. Ik wil nog een samenvatting schrijven met de belangrijkste learnings. Maar je kan het natuurlijk ook gewoon meteen bestellen. Krijg je geen spijt van!
They ask, you answer
Het voorwoord van Content Fortress is geschreven door Marcus Sheridan. Hij schreef op zijn beurt het boek They ask, you anwer, en ook dit boek is wat mij betreft een must-read voor iedereen die iets met contentmarketing doet. Wat zeg ik? Een must-read voor alle marketeers die met eerlijke, écht waardevolle content aan hun merk willen bouwen.
De kernboodschap van dit boek: wil je aan je merk bouwen en je business laten groeien door middel van contentmarketing? Alles draait om het vertrouwen van de koper winnen, en dat doe je door (eerlijk!) antwoord te geven op alle vragen die je klanten en prospects aan je stellen. En ja, dat betekent óók eerlijk zijn over je prijzen en je concurrentie. Spannend? Zeker! De moeite waard? Hell yeah!
Sheridan beschrijft in dit boek precies wat je te doen staat om echte waarde te bieden met je content en daarmee het vertrouwen van kopers te winnen. Ook van They ask, you answer wil ik nog een samenvatting maken. Maar ook voor dit boek geldt: je kunt het misschien beter zelf kopen. Iedere cent waard, pinky promise!

Magie in al je communicatie
Dit boek van Bas Mouton is al wat ouder (2015), maar ik vond dit echt een grote verrassing. Je leert hiermee op een magische manier te communiceren, zodat je je publiek écht raakt en mensen ook echt tot actie overgaan.
Een goed verhaal kan het leven van de spreker en de wereld van het publiek veranderen, dat is het uitgangspunt van Mouton. Magische communicatie, noemt hij dat. In dit boek geeft hij een aantal eigenlijk heel eenvoudige en tegelijk briljante tips om magie in al je communicatie te brengen.
Zijn formule hiervoor klinkt heel simpel: IK zeg IETS tegen JOU.
Wil je je publiek écht raken, dan moet je méér van al deze 3 elementen in je verhaal verwerken. Meer ik, meer iets, meer jou.
to vHoe je dat doet legt hij heel helder uit, met duidelijke voorbeelden en humor. En hoewel de formule hartstikke simpel klinkt, bevatte dit boek voor mij echt een paar eyeopeners en mooie inzichten. Bovendien is het heerlijk geschreven, hij practiset absoluut wat hij preacht!

Wil je ook magie in al je communicatie brengen, zodat je verhaal écht goed overkomt en mensen overgaan tot de door jou gewenste actie? Lees dan vooral dit boek!
Ik ben superbenieuwd wat voor jou de meest verrassende boeken van 2022 waren. Welk boek moet ik volgens jou absoluut op mijn lijstje zetten en zo snel mogelijk lezen?