Zon in de copy van Terberg Business Mobility

2 dec 2022 | Klantverhalen, Marketing

Klantcase: Terberg Business Mobility 

Van klassieke leasemaatschappij naar dé expert in slimme mobiliteitsoplossingen. Door middel van meer en betere copy & content. 

Terberg Business Mobility stapte in maart 2022 in mijn Zon in je content-traject. En dat terwijl ze eigenlijk op zoek waren naar een contentmarketeer! Waarom sprak dit traject ze aan? Wat vinden ze ervan? En wat levert het ze op? Lees verder en je weet het 🙂 

Eerst even voorstellen…

Terberg Business Mobility

Terberg Business Mobility (TBM) was altijd een klassieke autoleasemaatschappij. Zij wilden zich echter meer profileren als een innovatief mobiliteitsbedrijf. Want die auto is wat TBM betreft allang geen heilige koe meer. Er zijn tenslotte ook andere mogelijkheden om mensen van A naar B te laten komen. 

In hun eigen woorden: “Als we niets doen, zijn onze steden straks niet meer leefbaar en staan we langer in de file dan dat we aan het werk zijn. We blijven autoliefhebbers, maar we willen veranderen. Op weg naar een wereld met minder auto’s, maar met meer mobiliteitsoplossingen.”

De uitdaging:

Nieuwe positionering & onderbezetting

Een nieuwe lading geven aan je merk is voor ieder bedrijf een mooie uitdaging. Zéker als je, zoals TBM, een onderbezet marketingteam hebt. Met 3 vacatures, waaronder een vacature voor een contentmanager, lukte het ze niet om hun merk op de juiste manier te laden. En dus bleven ze vrijwel onzichtbaar op social media en bleven ook andere kansen op het gebied van branding, marketing en communicatie liggen. 

TBM’s marketingcoördinator Jason Hoogendoorn nam contact met mij op om uit te zoeken of ik als freelance contentmarketeer voor TBM aan de slag kon gaan, zodat ik kon helpen om meer en betere content te produceren en publiceren. Dat deed hij precies in de week dat ik besloten had om mijn werkwijze om te gooien. 

En dus zei ik nee 🙃.

Om daar gauw aan toe te voegen: “Want ik kan je op een andere manier beter helpen.”(het was íets genuanceerder natuurlijk 😉. Mijn hele antwoord lees je in dit blog.)

De oplossing:

Extra marketeer, sparringpartner & tekstspecialist onder speeddial

Jason zag de toegevoegde waarde van mijn nieuwe werkwijze ten opzichte van het volledig uitbesteden van alle copy en content. Daarom besloot hij in te stappen in het Zon in je content-traject. 

Eerst bepaalden we samen de strategie en de belangrijkste contentthema’s. Dat is het fundament onder de samenwerking: alle content leggen we langs die meetlat, zodat iedere tekst bijdraagt aan een sterk, vernieuwd merk. 

En daarna zijn we samen content gaan creëren. Jason – en inmiddels ook zijn nieuwe collega’s – schrijven wekelijks nieuwe content, en daarna sturen ze het ter optimalisatie naar mij. Ik zit voor ze klaar met m’n rode pennetje (😈😉) en neem hun teksten kritisch onder de loep. Daarbij let ik op een heleboel factoren, waaronder:

  • Heldere boodschap
  • Positionering en tone-of-voice 
  • Structuur
  • Conversie
  • Spelling en eventuele typfoutjes

Ik schaaf, schrap en optimaliseer de teksten tot ze recht in de roos schieten. Én ik geef precies aan wat ik doe en waarom. Zo kunnen de marketeers van TBM wekelijks hun eigen copywritingskills verbeteren. 

En dat bevalt goed. Kijk maar wat Jason over onze samenwerking zegt:   


“Annelies is echt een aanwinst voor ons marketingteam. Wij waren in het verleden gewend om met copywriters te werken waarbij de grootste uitdaging altijd was om onze business echt te begrijpen. Door de werkmethode van Annelies hebben we daar helemaal geen last meer van. Hierdoor zie ik haar ook meer als een strategisch sparringspartner dan als een leverancier.”

Jason Hoogendoorn – Marketingcoördinator @ Terberg Business Mobility

Het resultaat:

Wat heeft de samenwerking opgeleverd? 

Inmiddels werken we al bijna een jaar samen aan meer en betere content. De 3 vacatures zijn inmiddels ingevuld, en alle marketeers hebben de mogelijkheid om wekelijks teksten door mij te laten optimaliseren. Van nieuwsbrieven tot social posts, van blogs tot webteksten, van online advertenties tot e-mailcampagnes, en van e-books tot complete communicatieplannen.

Als de teksten in grote lijnen staan, sturen de marketeers van TBM het naar mij op, zodat ik het kan optimaliseren. Zij zorgen voor de correcte inhoud, ik zorg voor de juiste vorm, toon en woorden.

Zo kan TBM erop vertrouwen dat alle content die zij publiceren, bijdraagt aan de gewenste doelen. 

Jason en z’n team zijn blij

“Wil je zeker zijn van een krachtige tekst die helemaal gericht is op jouw doelgroep? Dan raad ik Annelies zeker aan! Dankjewel Annelies voor de fijne samenwerking, de interesse in ons als persoon en de rust die je ons geeft. Want door jou weten we zeker dat onze tekst op de best mogelijke manier naar voren komt.”

Sanne Helleman – Contentmarketeer @ Terberg Business Mobility

“Annelies is heel prettig om mee te werken. Ze communiceert duidelijk, is altijd bereid om te helpen en geeft hele goede suggesties. Door haar werk is onze content zeker beter geworden.”

Eva Metsers – Content & PR Marketeer @ Terberg Business Mobility

“Het is echt nog zó veel waardevoller dan ik vooraf verwachtte! Ik dacht: ze maakt onze teksten mooier en foutloos, maar het is zóveel meer dan dat. Je maakt onze hele communicatie inhoudelijk veel sterker.”

Jason Hoogendoorn – Marketingcoördinator @ Terberg Business Mobility

Wil je ook zon in je content?

Dat kan. Gauw naar de contactpagina.  

Je las een blog van mij, Annelies. (Wie?!)

Copycoach, communicatiestrateeg en liefhebber van mooie zinnen en flauwe woordgrapjes. Schrijft #tekstenwaarjeblijvanwordt, want saaie teksten zijn er al genoeg. En daar wordt geen mens én geen merk beter van. Dus wil jij je teksten meer laten shinen? Stuur me een berichtje!

Claartje blij door zakelijk tekenen

Hi, ik ben Annelies

Copycoach, communicatiestrateeg en (eind)redacteur voor bedrijven die online net zo inspirerend willen zijn als in het echt, zodat ze de allerleukste klanten en sollicitanten aantrekken.

Lees je gewoon lekker verder?

Persoonlijk

Stralend falen

Mijn reactie op een column van Japke-d Bouma over de durf-te-falen-beweging. Die schrijft voor dat je bewust fouten moet maken en de woede van je baas op je hals halen. Vond ik wat van 😉

Boekentips Persoonlijke ontwikkeling

Jij bent een badass

Wat een heerlijk boek! Het bruist van de energie die via mijn ogen zo in mijn hoofd en lijf terechtkwam terwijl ik het boek las. Jen Sincero heeft een supervlotte, heerlijk lompe recht-door-zee-schrijfstijl die me regelmatig hardop deed lachen. Maar intussen vertelt ze wel steengoede dingen. Dikke aanrader!

Boekentips

Recensie – Selma

De ondertitel van het boek Selma van Carolijn Visser trok meteen mijn aandacht: Aan Hitler ontsnapt, gevangene van Mao. Hoeveel tegenslag kun je hebben in je leven? Het boek won in 2017 de Libris Geschiedenis Prijs, dus dit moest natuurlijk gelezen worden.

Boekentips

Recensie – Wen er maar aan

Als je keihard wil lachen, moet je dit boek van Maike Meijer lezen (je kent haar misschien wel van Toren C). Met teksten als 'zo'n honger dat ik kwijlend naar mijn flosdraad kijk of er nog iets aanhangt wat ik kan verorberen' en met tekeningen erbij die minstens zo hilarisch zijn. Lezen hoor!

Boekentips

Recensie – Ik kan er nét niet bij

Drie keer was ik zwanger. En drie keer maakte ik me flink zorgen of het kindje wel gezond zou zijn. Dar waren ze allemaal, gelukkig. Maar Sander Verheijen en zijn vrouw Jip hadden ‘pech’. In Ik kan er nét niet bij beschrijft hij op een prachtige manier hoe hun leven verandert als blijkt dat hun ogenschijnlijk gezonde tweelingzoons allebei een flinke handicap hebben.

Boekentips

Recensie – Mam, ik bel je zo terug

“Mam, ik bel je zo terug”. Hoe vaak heb ik dat zelf niet tegen mijn moeder gezegd? Maar in het geval van Nadine was het de laatste zin ooit die ze tegen haar moeder zei. Een paar minuten later was ze dood. Vermoord door haar ex. Ik las het boek om te lezen hoe het zover kon komen en welke impact het had op het leven van haar familie. Zeer indrukwekkend!

Boekentips

Recensie – Het meisje dat verdween

“Ik word bang van de titel van jouw boek,” zei mijn dochter. En terecht. Wat een horror moet het zijn, als je dochtertje zomaar verdwijnt. De dochter die je probeert te redden, maar die verraden wordt en moederziel alleen aan de nazi’s wordt overgedragen. Waargebeurd en afschuwelijk verhaal, maar wel een absolute aanrader om dit boek te lezen.

Boekentips

Deze boeken las ik tijdens mijn vakantie

Vakantie is voor mij hét moment om even grandioos boeken te bingen. Dat lukte dit jaar ook weer best aardig, ook al waren we met 9 man op vakantie en gingen alle avonden 'op' aan spelletjes en wijntjes drinken. Maar overdag… bij het zwembad… ja, daar genoot ik met...

Boekentips Marketing Zonnige teksten

Boeken die ik verslond in februari

Aangezien er nog ruim 300 ‘gewone’ leesboeken op mijn tbr-lijst staan en bijna 150 businessboeken, probeer ik m’n leestempo weer wat op te voeren. In februari las ik 4 boeken. Waaronder een onwijze must-read voor contentmarketeers én een boek met de allerprachtigste vervloekingen #zinnenliefde

Marketing

Hier zit het goud voor je contentmarketing

Lekker al je content uitbesteden aan een marketingbureau of een copywriter? Kan. Maar da's lang niet voor elk bedrijf de beste oplossing. Ik laat mijn klanten veel liever zélf hun content schrijven. Waarom? En hoe dan? Lees je hier.

Persoonlijk

Taalnazi of gebrek aan modegevoel?

Mode. Ik ben er niet zo goed in. Als iets net in de mode komt, vind ik het meestal lelijk. Tegen de tijd dat het weer uit de mode raakt, denk ik: hmm… zal ik het dan toch maar eens proberen? Heb ik misschien ook met taal...? Of ben ik gewoon een ouderwetse taalnazi? 😅