Klantcase: Terberg Business Mobility
Van klassieke leasemaatschappij naar dé expert in slimme mobiliteitsoplossingen. Door middel van meer en betere copy & content.
Terberg Business Mobility stapte in maart 2022 in mijn Zon in je content-traject. En dat terwijl ze eigenlijk op zoek waren naar een contentmarketeer! Waarom sprak dit traject ze aan? Wat vinden ze ervan? En wat levert het ze op? Lees verder en je weet het 🙂
Eerst even voorstellen…
Terberg Business Mobility
Terberg Business Mobility (TBM) was altijd een klassieke autoleasemaatschappij. Zij wilden zich echter meer profileren als een innovatief mobiliteitsbedrijf. Want die auto is wat TBM betreft allang geen heilige koe meer. Er zijn tenslotte ook andere mogelijkheden om mensen van A naar B te laten komen.

In hun eigen woorden: “Als we niets doen, zijn onze steden straks niet meer leefbaar en staan we langer in de file dan dat we aan het werk zijn. We blijven autoliefhebbers, maar we willen veranderen. Op weg naar een wereld met minder auto’s, maar met meer mobiliteitsoplossingen.”
De uitdaging:
Nieuwe positionering & onderbezetting
Een nieuwe lading geven aan je merk is voor ieder bedrijf een mooie uitdaging. Zéker als je, zoals TBM, een onderbezet marketingteam hebt. Met 3 vacatures, waaronder een vacature voor een contentmanager, lukte het ze niet om hun merk op de juiste manier te laden. En dus bleven ze vrijwel onzichtbaar op social media en bleven ook andere kansen op het gebied van branding, marketing en communicatie liggen.
TBM’s marketingcoördinator Jason Hoogendoorn nam contact met mij op om uit te zoeken of ik als freelance contentmarketeer voor TBM aan de slag kon gaan, zodat ik kon helpen om meer en betere content te produceren en publiceren. Dat deed hij precies in de week dat ik besloten had om mijn werkwijze om te gooien.
En dus zei ik nee ????.
Om daar gauw aan toe te voegen: “Want ik kan je op een andere manier beter helpen.”(het was íets genuanceerder natuurlijk ????. Mijn hele antwoord lees je in dit blog.)
De oplossing:
Extra marketeer, sparringpartner & tekstspecialist onder speeddial
Jason zag de toegevoegde waarde van mijn nieuwe werkwijze ten opzichte van het volledig uitbesteden van alle copy en content. Daarom besloot hij in te stappen in het Zon in je content-traject.
Eerst bepaalden we samen de strategie en de belangrijkste contentthema’s. Dat is het fundament onder de samenwerking: alle content leggen we langs die meetlat, zodat iedere tekst bijdraagt aan een sterk, vernieuwd merk.
En daarna zijn we samen content gaan creëren. Jason – en inmiddels ook zijn nieuwe collega’s – schrijven wekelijks nieuwe content, en daarna sturen ze het ter optimalisatie naar mij. Ik zit voor ze klaar met m’n rode pennetje (????????) en neem hun teksten kritisch onder de loep. Daarbij let ik op een heleboel factoren, waaronder:
- Heldere boodschap
- Positionering en tone-of-voice
- Structuur
- Conversie
- Spelling en eventuele typfoutjes
Ik schaaf, schrap en optimaliseer de teksten tot ze recht in de roos schieten. Én ik geef precies aan wat ik doe en waarom. Zo kunnen de marketeers van TBM wekelijks hun eigen copywritingskills verbeteren.
En dat bevalt goed. Kijk maar wat Jason over onze samenwerking zegt:

“Annelies is echt een aanwinst voor ons marketingteam. Wij waren in het verleden gewend om met copywriters te werken waarbij de grootste uitdaging altijd was om onze business echt te begrijpen. Door de werkmethode van Annelies hebben we daar helemaal geen last meer van. Hierdoor zie ik haar ook meer als een strategisch sparringspartner dan als een leverancier.”
Jason Hoogendoorn – Marketingcoördinator @ Terberg Business Mobility
Het resultaat:
Wat heeft de samenwerking opgeleverd?
Inmiddels werken we al bijna een jaar samen aan meer en betere content. De 3 vacatures zijn inmiddels ingevuld, en alle marketeers hebben de mogelijkheid om wekelijks teksten door mij te laten optimaliseren. Van nieuwsbrieven tot social posts, van blogs tot webteksten, van online advertenties tot e-mailcampagnes, en van e-books tot complete communicatieplannen.
Als de teksten in grote lijnen staan, sturen de marketeers van TBM het naar mij op, zodat ik het kan optimaliseren. Zij zorgen voor de correcte inhoud, ik zorg voor de juiste vorm, toon en woorden.
Zo kan TBM erop vertrouwen dat alle content die zij publiceren, bijdraagt aan de gewenste doelen.
Jason en z’n team zijn blij

“Wil je zeker zijn van een krachtige tekst die helemaal gericht is op jouw doelgroep? Dan raad ik Annelies zeker aan! Dankjewel Annelies voor de fijne samenwerking, de interesse in ons als persoon en de rust die je ons geeft. Want door jou weten we zeker dat onze tekst op de best mogelijke manier naar voren komt.”
Sanne Helleman – Contentmarketeer @ Terberg Business Mobility

“Annelies is heel prettig om mee te werken. Ze communiceert duidelijk, is altijd bereid om te helpen en geeft hele goede suggesties. Door haar werk is onze content zeker beter geworden.”
Eva Metsers – Content & PR Marketeer @ Terberg Business Mobility

“Het is echt nog zó veel waardevoller dan ik vooraf verwachtte! Ik dacht: ze maakt onze teksten mooier en foutloos, maar het is zóveel meer dan dat. Je maakt onze hele communicatie inhoudelijk veel sterker.”
Jason Hoogendoorn – Marketingcoördinator @ Terberg Business Mobility