Een onbekende man opende plotseling mijn ogen. Zomaar, via een connectieverzoek op LinkedIn. Hij nodigde me uit, ik accepteerde en hij reageerde vervolgens: “Fijn dat ik in je netwerk mag. Ik zie je wel eens in het dorp, je lach is je handelsmerk.”
Huh? Zijn berichtje leidde eerst tot een miniem, lacherig fronsje. Wie was deze man? Het fronsje maakte al snel plaats voor een grote glimlach. Mijn lach als handelsmerk? Wauw, wat een mooi compliment!
Ik moet toegeven: als ik niet lach heb ik vast net mijn teen gestoten. Of een van mijn kinderen heeft mijn lontje net akelig ingekort (ik ben vaak blij, maar ik ben zeker geen heilige ????). Maar over het algemeen lach ik. Al was het alleen maar omdat mijn hoofd er niet van opknapt als ik chagrijnig kijk ????.
Mijn teksten lachen ook.
Ik besefte dat zelf heel lang niet. Tot iemand me erop attent maakte: “Jouw teksten lachen. Ik kan je glimlach erdoorheen voelen. Fijn, ik word altijd blij als ik jouw teksten lees.”
Sindsdien ben ik me er meer bewust van. En zorg ik dat elke tekst die ik schrijf een positieve vibe heeft. Dat maakt m’n teksten leuker om te schrijven, én om ze te lezen.
En nu weet ik het. Dít is wat ik de wereld wil brengen. Teksten met een lach. Een vrolijke noot, warmte, liefde, positiviteit, lucht en licht. Teksten waar je blij van wordt. Zon in je copy, noem ik dat.
Chagrijnige teksten zijn er al genoeg; kijk maar eens naar de reacties onder een willekeurig nieuwsbericht op social media. En saaie, zakelijke teksten die je laten gapen zijn er ook al genoeg; bekijk maar eens een paar willekeurige B2B-websites… ????
Maar dat zijn dan niet míjn teksten.
Ik wil alleen nog maar teksten schrijven met een positieve vibe.
Sterke staaltjes tekst die ’n lach op het gezicht van de lezer toveren. Niet per se een schaterlach (dat is niet altijd gepast in zakelijke teksten…), maar wel minimaal een glimlach. Omdat ze grappig zijn, warmte en enthousiasme uitstralen, of de lezer een gevoel van herkenning geven.
Dat wil ik doen voor ondernemers en bedrijven die net als ik geloven in die positieve vibe. Die net als ik een beetje licht en warmte in de wereld willen verspreiden. En die dat ook via hun webteksten, blogs, nieuwsbrieven, whitepapers, socialmediaberichten of vacatures willen uitstralen naar hún (potentiële) klanten. Zodat die denken: “Yes, met dit bedrijf wil ik samenwerken!”
Ook zakelijke teksten mogen sprankelen
En ja, óók als je je op een zakelijke doelgroep richt, mogen je teksten sprankelen en een goed gevoel oproepen.
Teksten waar de saaiheid vanaf móet stralen in de ogen van de opdrachtgever (‘want wij zijn B2B’ / ‘want wij bedienen een conservatieve markt’ / ‘want wij richten ons op hoogopgeleide CEO’s’, ‘want wij zijn nu eenmaal geen Bol.com of CoolBlue’) , die schrijf ik liever niet meer. Word ik zelf niet blij van. En de lezer ook niet. Ook die hoogopgeleide, conservatieve, chique, zakelijke CEO leest liever een prettig leesbare tekst die een goed gevoel oproept. Net zoals hij (of zij) het liefst zaken doet met een bedrijf waar hij een goed gevoel bij heeft. En dan is een saaie, zakelijke tekst dus gewoon nutteloos of erger…
Snak jij ook naar zakelijke teksten die meer sprankelen?
Teksten met een positieve vibe, die leiden tot een goed imago, een sprankelend merk, betere relaties, meer omzet en leads en wat meer licht en lucht in de wereld?