Hoe ik ineens mijn ‘why’ ontdekte door een onbekende man

2 nov 2020 | Marketing, Persoonlijk

Een onbekende man opende plotseling mijn ogen. Zomaar, via een connectieverzoek op LinkedIn. Hij nodigde me uit, ik accepteerde en hij reageerde vervolgens: “Fijn dat ik in je netwerk mag. Ik zie je wel eens in het dorp, je lach is je handelsmerk.”

Huh? Zijn berichtje leidde eerst tot een miniem, lacherig fronsje. Wie was deze man? Het fronsje maakte al snel plaats voor een grote glimlach. Mijn lach als handelsmerk? Wauw, wat een mooi compliment!

Ik moet toegeven: als ik niet lach heb ik vast net mijn teen gestoten. Of een van mijn kinderen heeft mijn lontje net akelig ingekort (ik ben vaak blij, maar ik ben zeker geen heilige ????). Maar over het algemeen lach ik. Al was het alleen maar omdat mijn hoofd er niet van opknapt als ik chagrijnig kijk ????.

Mijn teksten lachen ook.

Ik besefte dat zelf heel lang niet. Tot iemand me erop attent maakte: “Jouw teksten lachen. Ik kan je glimlach erdoorheen voelen. Fijn, ik word altijd blij als ik jouw teksten lees.”

Sindsdien ben ik me er meer bewust van. En zorg ik dat elke tekst die ik schrijf een positieve vibe heeft. Dat maakt m’n teksten leuker om te schrijven, én om ze te lezen.

En nu weet ik het. Dít is wat ik de wereld wil brengen. Teksten met een lach. Een vrolijke noot, warmte, liefde, positiviteit, lucht en licht. Teksten waar je blij van wordt. Zon in je copy, noem ik dat.

Chagrijnige teksten zijn er al genoeg; kijk maar eens naar de reacties onder een willekeurig nieuwsbericht op social media. En saaie, zakelijke teksten die je laten gapen zijn er ook al genoeg; bekijk maar eens een paar willekeurige B2B-websites… ????

Gifje van Chandler die in slaap valt

Maar dat zijn dan niet míjn teksten.

Ik wil alleen nog maar teksten schrijven met een positieve vibe.

Sterke staaltjes tekst die ’n lach op het gezicht van de lezer toveren. Niet per se een schaterlach (dat is niet altijd gepast in zakelijke teksten…), maar wel minimaal een glimlach. Omdat ze grappig zijn, warmte en enthousiasme uitstralen, of de lezer een gevoel van herkenning geven.

Dat wil ik doen voor ondernemers en bedrijven die net als ik geloven in die positieve vibe. Die net als ik een beetje licht en warmte in de wereld willen verspreiden. En die dat ook via hun webteksten, blogs, nieuwsbrieven, whitepapers, socialmediaberichten of vacatures willen uitstralen naar hún (potentiële) klanten. Zodat die denken: “Yes, met dit bedrijf wil ik samenwerken!”

Ook zakelijke teksten mogen sprankelen

Swingende man in pak_want ook zakelijke teksten mogen sprankelenEn ja, óók als je je op een zakelijke doelgroep richt, mogen je teksten sprankelen en een goed gevoel oproepen.

Teksten waar de saaiheid vanaf móet stralen in de ogen van de opdrachtgever (‘want wij zijn B2B’ / ‘want wij bedienen een conservatieve markt’ / ‘want wij richten ons op hoogopgeleide CEO’s’, ‘want wij zijn nu eenmaal geen Bol.com of CoolBlue’) , die schrijf ik liever niet meer. Word ik zelf niet blij van. En de lezer ook niet. Ook die hoogopgeleide, conservatieve, chique, zakelijke CEO leest liever een prettig leesbare tekst die een goed gevoel oproept. Net zoals hij (of zij) het liefst zaken doet met een bedrijf waar hij een goed gevoel bij heeft. En dan is een saaie, zakelijke tekst dus gewoon nutteloos of erger…

Snak jij ook naar zakelijke teksten die meer sprankelen?
Teksten met een positieve vibe, die leiden tot een goed imago, een sprankelend merk, betere relaties, meer omzet en leads en wat meer licht en lucht in de wereld?

Ik help je graag aan zon in je copy!

Je las een blog van mij, Annelies. (Wie?!)

Copycoach, communicatiestrateeg en flauwe-woordgrapjes-lover. Tovert je saaie of moeilijke teksten om in #tekstenwaarjeblijvanwordt, want saaie teksten zijn er al genoeg. En daar wordt geen mens én geen merk beter van. Dus wil jij je teksten meer laten shinen? Mail me!

Claartje blij door zakelijk tekenen

Hi, ik ben Annelies

Copycoach, communicatiestrateeg en (eind)redacteur voor bedrijven die online net zo inspirerend willen zijn als in het echt, zodat ze de allerleukste klanten en sollicitanten aantrekken.

Lees je gewoon lekker verder?

Boekentips

Recensie – Mam, ik bel je zo terug

“Mam, ik bel je zo terug”. Hoe vaak heb ik dat zelf niet tegen mijn moeder gezegd? Maar in het geval van Nadine was het de laatste zin ooit die ze tegen haar moeder zei. Een paar minuten later was ze dood. Vermoord door haar ex. Ik las het boek om te lezen hoe het zover kon komen en welke impact het had op het leven van haar familie. Zeer indrukwekkend!

0

Boekentips
Sfeerfoto van een stapeltje boeken voor een blauwe muur

Boekentips – februari 2024

Deze boeken las ik in februari.
Niet zo'n mooi lang lijstje als in januari, maar ja, toen had ik een week kerstvakantie. Maar ik las wél een paar prachtige boeken, dus lees toch maar even verder 😇

0

Boekentips

Recensie – Ik kan er nét niet bij

Drie keer was ik zwanger. En drie keer maakte ik me flink zorgen of het kindje wel gezond zou zijn. Dar waren ze allemaal, gelukkig. Maar Sander Verheijen en zijn vrouw Jip hadden ‘pech’. In Ik kan er nét niet bij beschrijft hij op een prachtige manier hoe hun leven verandert als blijkt dat hun ogenschijnlijk gezonde tweelingzoons allebei een flinke handicap hebben.

0

Boekentips

Recensie – Kut kanker!

Veertien keer kanker krijgen en dan zó positief blijven… Iedere keer als ik Bibian Mentel op tv zie ben ik weer totaal ondersteboven van haar mentale veerkracht. Haar ‘mentelity’. Daar wilde ik meer van weten, en dus las ik haar boek.

0

Persoonlijk

Meng ik me in de discussie?

Zal ik me nou in deze discussie mengen of niet? Dat vraag ik me bijna dagelijks af bij de gemiddelde Facebook-post die ik voorbij zie komen in mijn tijdlijn. Of het nu gaat over vluchtelingen, het coronavirus, bezuinigingen in de zorg of het onderwijs, een willekeurige strafzaak of een ontroerend nieuwsbericht over een groot geldbedrag dat is opgehaald voor een doodziek kindje. Waar is de nuance?

0

Boekentips

Recensie – Selma

De ondertitel van het boek Selma van Carolijn Visser trok meteen mijn aandacht: Aan Hitler ontsnapt, gevangene van Mao. Hoeveel tegenslag kun je hebben in je leven? Het boek won in 2017 de Libris Geschiedenis Prijs, dus dit moest natuurlijk gelezen worden.

0

Marketing

Het mooiste cadeau van Sinterklaas

Sinterklaas bracht dit jaar wel een héél bijzonder cadeau voor mij mee! Op pakjesavond ging namelijk mijn nieuwe website live. En hemeltjelief, wat ben ik blij met dit cadeau! Want een cadeau, dat is het ❤️. 🎁 Een cadeau van Marloes die het design maakte en de site...

0

Boekentips

Recensie – Wen er maar aan

Als je keihard wil lachen, moet je dit boek van Maike Meijer lezen (je kent haar misschien wel van Toren C). Met teksten als 'zo'n honger dat ik kwijlend naar mijn flosdraad kijk of er nog iets aanhangt wat ik kan verorberen' en met tekeningen erbij die minstens zo hilarisch zijn. Lezen hoor!

0

Boekentips

Deze boeken las ik in april

Ik deel graag over boeken waar ik blij van werd. Maar in april las ik er ook een paar met thema's als erfelijke alzheimer en kindermishandeling. Niks vrolijks aan, maar tóch aanraders.

0

Boekentips
Sfeerbeeld bij blog over boekentips - Je ziet een stapeltje boeken op het strand liggen.

So many books, so little time

Er zijn meer mooie boeken geschreven dan je óóit kunt lezen in de (hopelijk) 100 jaar die je op de wereld bent. Daarom deel ik hier vanaf nu weer vaker mijn mening over de boeken die ik las. Zodat jij de pareltjes eruit kan vissen en de tegenvallers lekker kunt overslaan 😉.

0