Hoe ik ineens mijn ‘why’ ontdekte door een onbekende man

2 nov 2020 | Marketing, Persoonlijk

Een onbekende man opende plotseling mijn ogen. Zomaar, via een connectieverzoek op LinkedIn. Hij nodigde me uit, ik accepteerde en hij reageerde vervolgens: “Fijn dat ik in je netwerk mag. Ik zie je wel eens in het dorp, je lach is je handelsmerk.”

Huh? Zijn berichtje leidde eerst tot een miniem, lacherig fronsje. Wie was deze man? Het fronsje maakte al snel plaats voor een grote glimlach. Mijn lach als handelsmerk? Wauw, wat een mooi compliment!

Ik moet toegeven: als ik niet lach heb ik vast net mijn teen gestoten. Of een van mijn kinderen heeft mijn lontje net akelig ingekort (ik ben vaak blij, maar ik ben zeker geen heilige ????). Maar over het algemeen lach ik. Al was het alleen maar omdat mijn hoofd er niet van opknapt als ik chagrijnig kijk ????.

Mijn teksten lachen ook.

Ik besefte dat zelf heel lang niet. Tot iemand me erop attent maakte: “Jouw teksten lachen. Ik kan je glimlach erdoorheen voelen. Fijn, ik word altijd blij als ik jouw teksten lees.”

Sindsdien ben ik me er meer bewust van. En zorg ik dat elke tekst die ik schrijf een positieve vibe heeft. Dat maakt m’n teksten leuker om te schrijven, én om ze te lezen.

En nu weet ik het. Dít is wat ik de wereld wil brengen. Teksten met een lach. Een vrolijke noot, warmte, liefde, positiviteit, lucht en licht. Teksten waar je blij van wordt. Zon in je copy, noem ik dat.

Chagrijnige teksten zijn er al genoeg; kijk maar eens naar de reacties onder een willekeurig nieuwsbericht op social media. En saaie, zakelijke teksten die je laten gapen zijn er ook al genoeg; bekijk maar eens een paar willekeurige B2B-websites… ????

Gifje van Chandler die in slaap valt

Maar dat zijn dan niet míjn teksten.

Ik wil alleen nog maar teksten schrijven met een positieve vibe.

Sterke staaltjes tekst die ’n lach op het gezicht van de lezer toveren. Niet per se een schaterlach (dat is niet altijd gepast in zakelijke teksten…), maar wel minimaal een glimlach. Omdat ze grappig zijn, warmte en enthousiasme uitstralen, of de lezer een gevoel van herkenning geven.

Dat wil ik doen voor ondernemers en bedrijven die net als ik geloven in die positieve vibe. Die net als ik een beetje licht en warmte in de wereld willen verspreiden. En die dat ook via hun webteksten, blogs, nieuwsbrieven, whitepapers, socialmediaberichten of vacatures willen uitstralen naar hún (potentiële) klanten. Zodat die denken: “Yes, met dit bedrijf wil ik samenwerken!”

Ook zakelijke teksten mogen sprankelen

Swingende man in pak_want ook zakelijke teksten mogen sprankelenEn ja, óók als je je op een zakelijke doelgroep richt, mogen je teksten sprankelen en een goed gevoel oproepen.

Teksten waar de saaiheid vanaf móet stralen in de ogen van de opdrachtgever (‘want wij zijn B2B’ / ‘want wij bedienen een conservatieve markt’ / ‘want wij richten ons op hoogopgeleide CEO’s’, ‘want wij zijn nu eenmaal geen Bol.com of CoolBlue’) , die schrijf ik liever niet meer. Word ik zelf niet blij van. En de lezer ook niet. Ook die hoogopgeleide, conservatieve, chique, zakelijke CEO leest liever een prettig leesbare tekst die een goed gevoel oproept. Net zoals hij (of zij) het liefst zaken doet met een bedrijf waar hij een goed gevoel bij heeft. En dan is een saaie, zakelijke tekst dus gewoon nutteloos of erger…

Snak jij ook naar zakelijke teksten die meer sprankelen?
Teksten met een positieve vibe, die leiden tot een goed imago, een sprankelend merk, betere relaties, meer omzet en leads en wat meer licht en lucht in de wereld?

Ik help je graag aan zon in je copy!

Je las een blog van mij, Annelies. (Wie?!)

Copycoach, communicatiestrateeg en flauwe-woordgrapjes-lover. Tovert je saaie of moeilijke teksten om in #tekstenwaarjeblijvanwordt, want saaie teksten zijn er al genoeg. En daar wordt geen mens én geen merk beter van. Dus wil jij je teksten meer laten shinen? Mail me!

Claartje blij door zakelijk tekenen

Hi, ik ben Annelies

Copycoach, communicatiestrateeg en (eind)redacteur voor bedrijven die online net zo inspirerend willen zijn als in het echt, zodat ze de allerleukste klanten en sollicitanten aantrekken.

Lees je gewoon lekker verder?

Persoonlijk Schrijftips

Typfouten, spelfouten, grapjes en augurken

Ik spotte een grappige taalfout, schreef er een post over en haalde me daarmee een hoop zuurpruimen en augurken op de hals. Het was namelijk geen taalfout en hoe belachelijk was het dat ik dat als tekstschrijver niet wist?? Zo werd een grappige post ineens een uitgebreid blog. Lees je hier.

Persoonlijk

Stralend falen

Mijn reactie op een column van Japke-d Bouma over de durf-te-falen-beweging. Die schrijft voor dat je bewust fouten moet maken en de woede van je baas op je hals halen. Vond ik wat van ????

Boekentips

Recensie – De verwarde cavia

Ik ben fan van Paulien Cornelisse. Als ik haar zie moet ik al lachen, ze praat zo heerlijk onderkoeld. Ook haar boeken vind ik enorm grappig, en dan met name Taal is zeg maar echt mijn ding. Ik was dus ook erg benieuwd naar De verwarde cavia. De titel klonk mij wel wat bizar in de oren. Net als het plot: een cavia die op de afdeling communicatie werkt?! Lees hier of dit boek zo leuk was als ik hoopte.

Boekentips
Foto van een man tegen een gele achtergrond, met een paars boek voor zijn neus.

Recensie – Angstige mensen

Heel anders dan alles wat ik ooit eerder las, maar wat een heerlijk boek was dit! Grappig, ontroerend, frustrerend, nieuwsgierigmakend, kippenvelgevend, vol prachtige taalvondsten en bizarre plotwendingen … this book has it all 💛

Persoonlijk

Meng ik me in de discussie?

Zal ik me nou in deze discussie mengen of niet? Dat vraag ik me bijna dagelijks af bij de gemiddelde Facebook-post die ik voorbij zie komen in mijn tijdlijn. Of het nu gaat over vluchtelingen, het coronavirus, bezuinigingen in de zorg of het onderwijs, een willekeurige strafzaak of een ontroerend nieuwsbericht over een groot geldbedrag dat is opgehaald voor een doodziek kindje. Waar is de nuance?

Marketing

Hier zit het goud voor je contentmarketing

Lekker al je content uitbesteden aan een marketingbureau of een copywriter? Kan. Maar da's lang niet voor elk bedrijf de beste oplossing. Ik laat mijn klanten veel liever zélf hun content schrijven. Waarom? En hoe dan? Lees je hier.

Boekentips

Recensie – De waterdanser

Oprah Winfrey vond De waterdanser een van de beste boeken die ze ooit gelezen had. ‘Ik was compleet in de ban,’ zei ze. Meer aanmoediging heb ik niet nodig om een boek direct te gaan lezen.

Marketing

Het mooiste cadeau van Sinterklaas

Sinterklaas bracht dit jaar wel een héél bijzonder cadeau voor mij mee! Op pakjesavond ging namelijk mijn nieuwe website live. En hemeltjelief, wat ben ik blij met dit cadeau! Want een cadeau, dat is het ❤️. ???? Een cadeau van Marloes die het design maakte en...

Boekentips

Deze boeken las ik tijdens mijn vakantie

Vakantie is voor mij hét moment om even grandioos boeken te bingen. Dat lukte dit jaar ook weer best aardig, ook al waren we met 9 man op vakantie en gingen alle avonden 'op' aan spelletjes en wijntjes drinken. Maar overdag… bij het zwembad… ja, daar genoot ik met...

Boekentips

Jij bent een badass

Wat een heerlijk boek! Het bruist van de energie die via mijn ogen zo in mijn hoofd en lijf terechtkwam terwijl ik het boek las. Jen Sincero heeft een supervlotte, heerlijk lompe recht-door-zee-schrijfstijl die me regelmatig hardop deed lachen. Maar intussen vertelt ze wel steengoede dingen. Lees maar!

Boekentips

Recensie – Ik kan er nét niet bij

Drie keer was ik zwanger. En drie keer maakte ik me flink zorgen of het kindje wel gezond zou zijn. Dar waren ze allemaal, gelukkig. Maar Sander Verheijen en zijn vrouw Jip hadden ‘pech’. In Ik kan er nét niet bij beschrijft hij op een prachtige manier hoe hun leven verandert als blijkt dat hun ogenschijnlijk gezonde tweelingzoons allebei een flinke handicap hebben.

Boekentips Marketing Zonnige teksten

Boeken die ik verslond in februari

Aangezien er nog ruim 300 ‘gewone’ leesboeken op mijn tbr-lijst staan en bijna 150 businessboeken, probeer ik m’n leestempo weer wat op te voeren. In februari las ik 4 boeken. Waaronder een onwijze must-read voor contentmarketeers én een boek met de allerprachtigste vervloekingen #zinnenliefde

Boekentips

Recensie – Mam, ik bel je zo terug

“Mam, ik bel je zo terug”. Hoe vaak heb ik dat zelf niet tegen mijn moeder gezegd? Maar in het geval van Nadine was het de laatste zin ooit die ze tegen haar moeder zei. Een paar minuten later was ze dood. Vermoord door haar ex. Ik las het boek om te lezen hoe het zover kon komen en welke impact het had op het leven van haar familie. Zeer indrukwekkend!