Hoe ik ineens mijn ‘why’ ontdekte door een onbekende man

2 nov 2020 | Marketing, Persoonlijk

Een onbekende man opende plotseling mijn ogen. Zomaar, via een connectieverzoek op LinkedIn. Hij nodigde me uit, ik accepteerde en hij reageerde vervolgens: “Fijn dat ik in je netwerk mag. Ik zie je wel eens in het dorp, je lach is je handelsmerk.”

Huh? Zijn berichtje leidde eerst tot een miniem, lacherig fronsje. Wie was deze man? Het fronsje maakte al snel plaats voor een grote glimlach. Mijn lach als handelsmerk? Wauw, wat een mooi compliment!

Ik moet toegeven: als ik niet lach heb ik vast net mijn teen gestoten. Of een van mijn kinderen heeft mijn lontje net akelig ingekort (ik ben vaak blij, maar ik ben zeker geen heilige ????). Maar over het algemeen lach ik. Al was het alleen maar omdat mijn hoofd er niet van opknapt als ik chagrijnig kijk ????.

Mijn teksten lachen ook.

Ik besefte dat zelf heel lang niet. Tot iemand me erop attent maakte: “Jouw teksten lachen. Ik kan je glimlach erdoorheen voelen. Fijn, ik word altijd blij als ik jouw teksten lees.”

Sindsdien ben ik me er meer bewust van. En zorg ik dat elke tekst die ik schrijf een positieve vibe heeft. Dat maakt m’n teksten leuker om te schrijven, én om ze te lezen.

En nu weet ik het. Dít is wat ik de wereld wil brengen. Teksten met een lach. Een vrolijke noot, warmte, liefde, positiviteit, lucht en licht. Teksten waar je blij van wordt. Zon in je copy, noem ik dat.

Chagrijnige teksten zijn er al genoeg; kijk maar eens naar de reacties onder een willekeurig nieuwsbericht op social media. En saaie, zakelijke teksten die je laten gapen zijn er ook al genoeg; bekijk maar eens een paar willekeurige B2B-websites… ????

Gifje van Chandler die in slaap valt

Maar dat zijn dan niet míjn teksten.

Ik wil alleen nog maar teksten schrijven met een positieve vibe.

Sterke staaltjes tekst die ’n lach op het gezicht van de lezer toveren. Niet per se een schaterlach (dat is niet altijd gepast in zakelijke teksten…), maar wel minimaal een glimlach. Omdat ze grappig zijn, warmte en enthousiasme uitstralen, of de lezer een gevoel van herkenning geven.

Dat wil ik doen voor ondernemers en bedrijven die net als ik geloven in die positieve vibe. Die net als ik een beetje licht en warmte in de wereld willen verspreiden. En die dat ook via hun webteksten, blogs, nieuwsbrieven, whitepapers, socialmediaberichten of vacatures willen uitstralen naar hún (potentiële) klanten. Zodat die denken: “Yes, met dit bedrijf wil ik samenwerken!”

Ook zakelijke teksten mogen sprankelen

Swingende man in pak_want ook zakelijke teksten mogen sprankelenEn ja, óók als je je op een zakelijke doelgroep richt, mogen je teksten sprankelen en een goed gevoel oproepen.

Teksten waar de saaiheid vanaf móet stralen in de ogen van de opdrachtgever (‘want wij zijn B2B’ / ‘want wij bedienen een conservatieve markt’ / ‘want wij richten ons op hoogopgeleide CEO’s’, ‘want wij zijn nu eenmaal geen Bol.com of CoolBlue’) , die schrijf ik liever niet meer. Word ik zelf niet blij van. En de lezer ook niet. Ook die hoogopgeleide, conservatieve, chique, zakelijke CEO leest liever een prettig leesbare tekst die een goed gevoel oproept. Net zoals hij (of zij) het liefst zaken doet met een bedrijf waar hij een goed gevoel bij heeft. En dan is een saaie, zakelijke tekst dus gewoon nutteloos of erger…

Snak jij ook naar zakelijke teksten die meer sprankelen?
Teksten met een positieve vibe, die leiden tot een goed imago, een sprankelend merk, betere relaties, meer omzet en leads en wat meer licht en lucht in de wereld?

Ik help je graag aan zon in je copy!

Je las een blog van mij, Annelies. (Wie?!)

Copycoach, communicatieadviseur en flauwe-woordgrapjes-lover. Leert jou beter schrijven, of tovert jouw saaie of moeilijke teksten om in #tekstenwaarjeblijvanwordt, want saaie teksten zijn er al genoeg. En daar wordt geen mens én geen merk beter van. Dus wil jij je teksten meer laten shinen? Mail me!

Claartje blij door zakelijk tekenen

Hi, ik ben Annelies

Copycoach, communicatieadviseur en (eind)redacteur voor ondernemers die online net zo inspirerend willen zijn als in het echt, zodat ze hun lievelingsklanten aantrekken.

Lees je gewoon lekker verder?

Boekentips

Recensie – De waterdanser

Oprah Winfrey vond De waterdanser een van de beste boeken die ze ooit gelezen had. ‘Ik was compleet in de ban,’ zei ze. Meer aanmoediging heb ik niet nodig om een boek direct te gaan lezen.

0

Boekentips
Foto van een man tegen een gele achtergrond, met een paars boek voor zijn neus.

Recensie – Angstige mensen

Heel anders dan alles wat ik ooit eerder las, maar wat een heerlijk boek was dit! Grappig, ontroerend, frustrerend, nieuwsgierigmakend, kippenvelgevend, vol prachtige taalvondsten en bizarre plotwendingen … this book has it all 💛

0

Boekentips

Boeken waar ik blij van werd in mei 2022

In mei las ik 4 boeken, en hier lees je de recensies, waaronder 'Waarom vrouwen minder werken dan mannen'. Verplichte kost, wat mij betreft! En verder: Een thuis in Afrika, Kees de Jongen en Oorlogsdochter (lezen als je fan van Downton Abbey bent!)

0

Boekentips

Deze boeken las ik in april

Ik deel graag over boeken waar ik blij van werd. Maar in april las ik er ook een paar met thema's als erfelijke alzheimer en kindermishandeling. Niks vrolijks aan, maar tóch aanraders.

0

Boekentips

Recensie – De verwarde cavia

Ik ben fan van Paulien Cornelisse. Als ik haar zie moet ik al lachen, ze praat zo heerlijk onderkoeld. Ook haar boeken vind ik enorm grappig, en dan met name Taal is zeg maar echt mijn ding. Ik was dus ook erg benieuwd naar De verwarde cavia. De titel klonk mij wel wat bizar in de oren. Net als het plot: een cavia die op de afdeling communicatie werkt?! Lees hier of dit boek zo leuk was als ik hoopte.

0

Boekentips

Recensie – Het meisje dat verdween

“Ik word bang van de titel van jouw boek,” zei mijn dochter. En terecht. Wat een horror moet het zijn, als je dochtertje zomaar verdwijnt. De dochter die je probeert te redden, maar die verraden wordt en moederziel alleen aan de nazi’s wordt overgedragen. Waargebeurd en afschuwelijk verhaal, maar wel een absolute aanrader om dit boek te lezen.

0

Boekentips

Recensie – Ik kan er nét niet bij

Drie keer was ik zwanger. En drie keer maakte ik me flink zorgen of het kindje wel gezond zou zijn. Dar waren ze allemaal, gelukkig. Maar Sander Verheijen en zijn vrouw Jip hadden ‘pech’. In Ik kan er nét niet bij beschrijft hij op een prachtige manier hoe hun leven verandert als blijkt dat hun ogenschijnlijk gezonde tweelingzoons allebei een flinke handicap hebben.

0

Persoonlijk

Taalnazi of gebrek aan modegevoel?

Mode. Ik ben er niet zo goed in. Als iets net in de mode komt, vind ik het meestal lelijk. Tegen de tijd dat het weer uit de mode raakt, denk ik: hmm… zal ik het dan toch maar eens proberen? Heb ik misschien ook met taal...? Of ben ik gewoon een ouderwetse taalnazi? ????

0

Marketing

Het mooiste cadeau van Sinterklaas

Sinterklaas bracht dit jaar wel een héél bijzonder cadeau voor mij mee! Op pakjesavond ging namelijk mijn nieuwe website live. En hemeltjelief, wat ben ik blij met dit cadeau! Want een cadeau, dat is het ❤️. 🎁 Een cadeau van Marloes die het design maakte en de site...

0

Boekentips Marketing Zonnige teksten

Boeken die ik verslond in februari

Aangezien er nog ruim 300 ‘gewone’ leesboeken op mijn tbr-lijst staan en bijna 150 businessboeken, probeer ik m’n leestempo weer wat op te voeren. In februari las ik 4 boeken. Waaronder een onwijze must-read voor contentmarketeers én een boek met de allerprachtigste vervloekingen #zinnenliefde

0